Zitmaaierrace

Zitmaaierraces

Binnen de zitmaaierrace zijn de rijders onderverdeeld in 4 klassen te weten; special klasse A, special klasse B, superklasse en superstandaard klasse. De stelregel bij alle klasses is dat de machine sterke overeenkomsten moet vertonen met een zitmaaier, anders gezegd de machine moet voor buitenstaanders herkenbaar zijn als zitmaaier.

Specialklasse A, B & C

Door de groeiende populariteit van de sport zitmaaierracen is er de behoefte ontstaan om de specialklasse op te delen. De reglementen voor beide klassen zijn gelijk en dit bied ook de mogelijkheid om van de C naar de B klasse en van de B naar de A klasse te promoveren.

Een beginnende rijder begint altijd in de C klasse, hierdoor zijn het ook voornamelijk de ervaren rijders welke in de A en B klasse rijden. Dit heeft als voordeel voor de nieuwkomer dat er geen grote ervarings- en niveauverschillen ontstaan.

Op technisch vlak bied de specialklasse de meeste mogelijkheden, maar ook hier is een machinereglement onoverkomelijk. Nieuwe machines dienen ten aller tijde te voldoen aan de stelregel dat de machine duidelijk herkenbaar moet zijn als zitmaaier. Voor oude reeds bestaande machines is hierop een uitzondering gemaakt om de “veteranen” niet uit te sluiten van deelname.

Superklasse

Vanaf seizoen 2014 is er een nieuwe klasse toegevoegd namelijk de Superklasse. Onder superklasse wordt verstaan zitmaaiers die voorzien zijn van een aangepast chassis en wielophanging. Dus zonder beugel/rol kooi. De machines dienen, met uitzondering van toegestane wijzigingen eruit te zien als een zitmaaier. Machines met vering zijn niet toegestaan. (behalve een geveerde stoel) De machines dienen verstevigd te worden door buis of kokerprofielen. De inbouwhoogte van de motor is vrij. Deze moet zich echter wel voor de bestuurder bevinden.

Superstandaard

In de superstandaard klasse wordt er gereden met standaard machines, welke voorzien moeten zijn van een standaard zitmaaiermotor (elk type motor mag mits het een standaard zitmaaiermotor betreft). De motor en overbrenging mogen aangepast worden om zo een hogere topsnelheid te behalen.